Thursday, August 4, 2011

AURAT..jeng..jeng..jeng...

Assalamualaikum...
Hari ni tbe2 asa nk share some info berkaitan aurat dengan abg @ adik ipar lelaki..benda ni sbnrnye menjadi tnda tnye bg sy dulu.. setelah dpt khidmat nasihat dari pakar dan info terbaek dari internet, so dah clear gler la pasal isu nih. Jawapannye mmg wajib la kte menutup aurat pabila bersama mereka2 ini. Alhamdulillah dlm keluarga sy ada sorng adik yg blh sy rujuk tntang agama. Kat opis pun ada sorng ustaz yg juga blh dijadikan rujukan ble ada kemusykilan. Dan yg plg bes kat opis sy ada internet yg memblhkan sy mengaccess google mencari jawapan bg permasalahan selain melihat facebook.hehe...

Dulu sy mmg tidak bertudung ble bersama cousin atau pakcik atau sedara2 lelaki lain. Kre selambeeee je menonong tanpa pakai tudung.huhu...kurangnya ilmu agamaku..huhu... then bila dah kahwin, terlintas utk tnye adik tntng aurat bersama adik2 ipar. Sbb sy ni mmg ramai adik ipar lelaki. Agak kekok gak sbb dlm keluarga sy ramai yg perempuan. So ble masuk dlm family yg ramai lelaki nih..agak segan skt.hehe...

Adik sy ckp mmg kena ttp aurat, so sy pn cari2 la internet jugak. Ada satu entry blog ni yg sy simpan dr dlu smp skg. Nama blog tu ilmudanulamak.blogspot.com . Sy copy paste kan ye apa kate ustaz dlm blog tu utk tatapan dan renungan bersama ye.. actually blog ni menjawab pada setiap soalan yg diajukan. So sy letakkan juga soalan dr si penanyee ni la ye..


Soalan; Salam ustaz, saya ada sedikit masalah. Saya akan berkahwin. Bakal suami saya adalah anak bongsu kepada 4 beradik lelaki. Saya faham aurat saya dengan bakal abang ipar nanti. Saya harus memakai tudung di dlm rumah dan tidak boleh bersalam dgn mereka. Saya ada berbincang isu ini dengan tunang saya,dalam keluarganya kedua-dua kakak iparnya tidak memakai tudung dan dia juga bersalam dengan mereka sebagai tanda hormat. Dia bimbang sekiranya saya memakai tudung di dalam rumah dan tidak bersalam dengan abangnya, abgnya akan menganggap saya sebagai orang luar dan tidak hormat pada mereka. Apa yang saya harus lakukan? Adakah saya boleh membuka aurat saya dengan menganggap mereka sebagai adik beradik.

Jawapan;

1. Hubungan antara seorang wanita dan abang/adik iparnya hanyalah mahram muaqqat (mahram sementara), bukan mahram muabbad (mahram selamanya), di mana dia dibolehkan berkahwin dengan abang/adik iparnya itu jika ditakdirkan berlaku penceraian dengan suaminya atau suaminya meninggal. Oleh itu, tidak harus ia membuka aurat di hadapan abang/adik iparnya, bersalaman dengannya dan berduaan termasuk keluar bermusafir tanpa orang lain.

2. Pandangan Allah terhadap kita perlu kita utamakan dari pandangan manusia. Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam-; “Sesiapa berusaha mencapai keredhaan manusia dengan menjadikan Allah murka kepadanya, Allah akan menyerahkannya kepada manusia. Sesiapa menjadikan manusia marah kepadanya dengan kerana ia mencari redha Allah, Allah akan mencukupkannya dari pergantungan kepada manusia” (HR Imam at-Tirmizi dari ‘Aisyah r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 8394)

3. Kuatkan diri, berpegang teguh dengan Syariat dan mohon kekuatan dari Allah, insya Allah mereka yang akan ikut saudari nantinya, bukan saudari yang ikut mereka. Banyak cara lain yang diharuskan Syariat untuk saudari mengeratkan hubungan kekeluargaan (dengan keluarga sebelah suami), antaranya sering menziarahi mereka (bersama suami), peramah, suka membantu, tidak lokek wang ringgit dan sebagainya (semua itu akan memadamkan segala kesangsian orang lain terhadap saudari di samping mereka akan menghormati saudari, malah sampai masanya mereka akan mengikuti cara saudari).

Berbincanglah dengan bakal suami tentang hal tersebut dan capai kata sepakat sebelum berkahwin agar tidak ada perbalahan dengan suami apabila telah berkahwin nanti. Bagi seorang isteri, memadai dengan suami memahami pendiriannya pada peringkat awal sebelum orang lain turut memahaminya.

Wallahu a'lam.
Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

1 comment:

UmmiAbi said...

Hehee..kem salam kt adik yer..haha.
Bgus sgt n3 kali ni...Ilmu yg rmai trcari2.. Btul kata ustaz tu,
"mereka yang akan ikut saudari nantinya, bukan saudari yang ikut mereka"... Ipar duai adik pn xpkai dlu,then pas adik pkai,sorang demi sorang pkai bl kitorang gi umah dorang.. Alhamdulillah..